Školský klub detí zabezpečuje pre deti, ktoré plnia povinnú školskú dochádzku na základnej škole, činnosť podľa Výchovného programu školského zariadenia zameranú na ich prípravu na vyučovanie a na oddych v čase mimo vyučovania.
Výchovný program je spracovaný podľa platných odporúčaní na tvorbu výchovných programov v školských zariadeniach a je v súlade so všetkými požiadavkami nových legislatívnych zmien týkajúcich sa výchovno-vzdelávacieho procesu v školských kluboch detí.
Vo vzdelávacej oblasti nadväzuje na ŠVP - ISCED 1.
Výchovno-vzdelávacia činnosť na všetkých oddeleniach ponúka vyváženú zostavu zaujímavých aktivít a úloh pre deti so zastúpením všetkých tematických oblastí výchovnej práce v školskom klube. V našej činnosti rešpektujeme vek, schopnosti a zručnosti detí príslušnej vekovej skupiny s cieľom rozvíjať kľúčové kompetencie a spestriť pobyt detí v ŠKD.
V školskom klube máme tieto tematické oblasti výchovy:
- vzdelávacia
- telovýchovná, zdravotná a športová
- pracovno-technická
- spoločensko-vedná
- prírodovedno-environmentálna
- esteticko-výchovná
/výtvarná, hudobná, literárno-dramatická/
Kľúčové kompetencie dieťaťa v ŠKD
• Kompetencie "učiť sa učiť"
• Komunikačné kompetencie
• Sociálne kompetencie
• Pracovné kompetencie
• Občianske kompetencie
• Kultúrne kompetencie
Prednosti činnosti ŠKD
- Začleňovanie dieťaťa do kolektívu, individuálny a spoločenský rozvoj, pestovanie záujmov, organizované využívanie voľného času, prevencia pred začlenením dieťaťa do rôznych asociálnych skupín.
- Príprava žiaka na vyučovanie, prehlbovanie vedomostí, individuálny prístup, resp. doplnenie vedomostí u slaboprospievajúcich žiakov.
- Rozvoj záujmovej činnosti, možnosť relaxácie formou hier, súťaží, pohybových aktivít, vychádzok. Rešpektovanie individuality dieťaťa pri rozvoji jeho záujmov.
- Výchova k rodičovstvu, ochrane svojho zdravia, ochrane životného prostredia, prvky etickej, dopravnej, mediálnej a protidrogovej výchovy.
Ciele tematických oblastí výchovy
1. Vzdelávacia oblasť výchovy
• Rozvíjanie samostatnosti detí pri príprave na
vyučovanie
• Nadobúdanie efektívnych spôsobov učenia sa
• Získavanie nových poznatkov a informácií
z rôznych zdrojov
2. Spoločenskovedná oblasť výchovy
• Rozvoj základov zručností sebahodnotenia,
sebariadenia, empatie
• Rozvoj a posilňovanie základov hrdosti k
národnej a štátnej príslušnosti
• Pestovanie úcty k rodičom a starým rodičom
• Ohľaduplné správanie k osobám so zdravotným postihnutím
3. Prírodovedno-environmentálna oblasť výchovy
• Osvojovanie si elementárnych princípov ochrany životného prostredia
• Uvedomovanie si dôležitosti ochrany životného
prostredia
• Poznávanie fauny a flóry Slovenska
4. Pracovno-technická oblasť výchovy
• Usmerňovanie detí k samostatnému vytýčeniu
osobných cieľov
• Uvedomovanie si významu zodpovednosti za
vykonanú prácu
• Rozvíjanie schopnosti spolupracovať so
skupinou
• Rozvíjanie základov manuálnych a technických
zručností
• Získavanie základov zručností potrebných pre
praktický život
• Tvorenie jednoduchých projektov
5. Esteticko-výchovná oblasť výchovy
• Rozvoj talentu a špecifických schopností detí
• Základy vzťahu k umeniu
• Úcta ku kultúrnym hodnotám v blízkom okolí
• Základy tvorivých schopností a zručností
• Objavovanie krásy v bežnom živote
6. Telovýchovná, zdravotná a športová oblasť výchovy
• Pochopenie významu pravidelného pohybu a
cvičenia, dodržiavanie základných zásad zdravej výživy
• Osvojenie si základných princípov zdravého
životného štýlu
• Pochopenie škodlivosti fajčenia, alkoholu a iných drog
• Rozvíjanie športového talentu a schopností
• Rozvíjanie schopnosti relaxovať pravidelným
cvičením a pohybom
• Kultivovanie hygienických návykov
Prelínanie tematických oblastí výchovy podporuje komplexnejší rozvoj osobnosti detí. Väčšina činností plní ciele viacerých tematických oblastí súčasne.